Lanseras snart

Niklas Hallenfur

Vaktelägare, passionerad systemutvecklare

Behovet som konsument

Jag ville köpa hönsägg. Inte från fabriker med tuseltals “frigående” fåglar ihopträngda så de nästan klättrar på varandra.

Jag ville köpa hönsägg från fåglar som får röra sig naturligt, får vara ute och sprätta, äta insekter och annat gott som de hittar i gräset. Från höns som har det bra helt enkelt, från småskaliga närproducenter.

Jag googlade, jag tittade på hemsidor, jag kände inte att jag hittade någon bra översikt över vilka val av producenter som fanns.

De jag hittade fick jag själv kolla adresserna på för att se om de låg nära, eller låg längs vägen till jobbet eller affären. En och en fick jag kolla upp på kartan. Besvärligt!

De jag hittade fick jag ändå höra av mig till för att fråga om de faktiskt hade ägg att sälja, eller om det var en månads kö, eller om de slutat sälja för tre år sen. För informationen jag hittade kändes inte uppdaterad, och ofullständig.

Och de jag inte hittade på nätet då? Hur kunde jag veta att jag inte missat en massa? Känslan var att det fanns fler än som jag att hitta, och mycket riktigt, till slut började jag köpa ägg av några som jag upptäckte av en slump.

Som konsument är det nästintill omöjligt att få en överblick över vilka närproducenter som finns i mitt område, och hur de ligger till geografiskt!

Behovet som producent

Jag säljer ägg. vaktelägg. Jag älskar att ha dessa små hönsfåglar, att sköta om dem och se till att de mår bra, låta dem äta ur handen, och se hur glada de blir när de får en näve nyskördad mangold, eller nytt hö att sprätta och gömma sig i.

Vaktelägg är väldigt speciella, lite av en delikatess, men väldigt små, och inte särskilt praktiska. Så var annonserar jag för att nå ut till så många att det även når det fåtal som vill ha dessa väldigt nischade produkter?

Den största sociala plattformen har inget stöd för annonser med livsmedel, och att försöka sälja produkter som har med djur att göra verkar vara förbjudet.

Den äldsta annaonsplattformen är dyr, och känns inte som den når särskilt många människor, det är inte direkt stället man går till för att hitta livsmedel.

Det fåtal hemsidor inriktade på närproducerat kändes ostrukturerade och krångliga. De tillgodosåg vare sig mitt behov som konsument eller producent.

Idén

Hösten 2019

Där stod jag med två problem, som egentligen var samma – konsument och närproducent har svårt att hitta varandra på ett smidigt sätt, och det ironiska var att jag stod i båda ändarna av detta problem.

Hur svårt kan det vara?

  • Som konsument vill jag se vilka möjligheter jag har att köpa närproducerat, och jag vill se alla samlade på en karta, så jag kan avgöra om de ligger nära där jag bor, eller om de ligger längs vägen till jobbet, eller någon annan resa jag ska göra.
  • När jag är ute efter ägg, vill jag inte bli distraherad av hundra ställen som säljer honung eller tomater.
  • Jag vill dessutom att det ska framgå om det faktiskt finns något att köpa just nu, eller om det är tre månaders väntetid.
  • Finns en gårdsbutik som kan besökas oanmält vissa tider, eller måste jag ringa eller komma överens om en tid?
  • Måste man ställa sig i kö eller förbeställa? Ja, men då kan jag väl få göra det på samma ställe.
  • Om jag ska köpa en köttlåda, finns det fler produkter där som jag kan passa på att köpa när jag ändå hämtar den?
  • Jag stödjer gärna småskalighet, men hur kan jag stödja någon om jag inte vet att de finns?

Med dessa tankar i huvudet formades idén till Growrs.se.

Projektet

I början

Som passionerad systemutvecklare satte jag igång att börja bygga lösningen på fritiden, tidiga morgnar före jobbet, och sena kvällar efter att barnen somnat.

Som passionerad tekniknörd blev projektet (dessvärre) lika mycket en fråga om att testa och utforska coola tekniker och sätt att utveckla, som att nå målet.

Utan producent, inga producenter att hitta, så jag började med att bygga funktioner som skulle vara värdefulla för producenter, även utan konsumenter inblandade.

Att hålla koll på en massa post-it-lappar med beställningar på kylskåpet och hålla rada på vem som ska få leverens när, är rätt stökigt. Att hålla koll på hur lång kötiden är, när någon frågar – särskilt när man inte är hemma vid kylskåpet med lapparna, så man kan stämma av antalet lappar mot antalet äggkartonger i kylen, och antalet nya ägg per dag – är också rätt svårt.

Så det första jag byggde var en orderhanteringsfunktion, det andra jag byggde var lagerhantering.

Resultatet

Meny